همشهری آنلاین – حوادث: در ماههای اخیر شاهد تصادفات شبانه هولناکی در تهران هستیم. تصادفاتی که قربانیان آنها اغلب جوانان هستند. اما چرا تصادفات مرگبار، آن هم در شبها بیشتر شده؟ چه عواملی در وقوع چنین حوادث هولناکی مؤثر هستند و چطور میشود از این حوادث پیشگیری کرد؟ سرهنگ رابعه جوانبخت، رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران با حضور در برنامه تلویزیونی سرنخ به این پرسشها پاسخ داد که گزیده آن را در ادامه میخوانید.
موتورسیکلتهای مرگ
۴۸درصد از متوفیان ۷ماه ابتدایی امسال در شهر تهران را موتورسیکلت سواران تشکیل میدهند. عابران پیاده با ۳۸درصد و خودروسواران با ۱۴درصد در جایگاه بعدی آمار قربانیان تصادفات امسال قرار دارند. نکته قابل تامل این است که در هر ۳ گروه شاهد افزایش مواجه هستیم و وقتی در هر ۳ گروه این افزایش را داریم زنگ خطر به صدا در میآید و این نکته را گوشزد میکند که یک عامل مشترک در این حوادث وجود دارد. با بررسی دقیقتر مشخص میشود که آن عامل چیزی جز سرعت نیست. وقتی پای سرعت به میان میآید شاهد افزایش تلفات در هر ۳ گروه هستیم. چرا که وقتی سرعت بالا میرود، شدت هم بالا میرود و انرژی که بر اثر برخوردها ایجاد میشود تصادف با یک جراحت ساده تمام نمیشود و تصادفها معمولا باعث معلولیتهای سنگین و متأسفانه با فوت همراه میشود.
افزایش ۴۰درصدی فوتیها
در ۷ماه ابتدایی امسال نسبت به سال گذشته با افزایش ۴۰درصدی فوتیها در سوانح رانندگی شهر تهران روبهرو هستیم. کل متوفیان سال ۱۴۰۳در شهر تهران ۶۲۲نفر بودند، اما متأسفانه در همین ۷ماه ابتدایی امسال شمار قربانیان آنچنان بالا رفته که چیزی تا رسیدن به ۶۲۲نفر نمانده و نسبت به گذشته با افزایش ۴۰درصدی روبهرو هستیم.
جوانان، قربانیان اصلی تصادفات
براساس آمار پزشکی قانونی بیشترین قربانیان سوانح رانندگی در تهران را با یک فراوانی بالا ۲۰تا ۳۰سالهها تشکیل میدهند. جوانان و نوجوانان به هیچ وجه احتیاط لازم را ندارند. درک درستی از خطر ندارند. تصادفات این گروه به این شکل است که هیچ وقت یک نفر در ماشین تنها نیست و وقتی تصادف اتفاق میافتد معمولا هر دو یا ۳ نفری که در خودرو حضور دارند، فوت میشوند.
اردیبهشت و مهر اوج تصادفات
بررسی آمار متوفیان تصادفات تهران در ۷ماه ابتدایی امسال نشان میدهد که بیشترین قربانیان را در اردیبهشت و مهرماه داشتیم. تردد بالا لزوما باعث تصادف فوتی نمیشود. در ساعاتی که شاهد ترافیک سنگینی در شهر هستیم معمولا اگر تصادفی اتفاق بیفتد خسارتی است اما مشکلات اصلی از ساعتهای پایانی شب شروع میشود. از ساعتی که معابر خلوت و ترددهای کاری تمام میشود و افرادی برای تفریح، لاییکشی و حرکات مخاطره آمیز به کف بزرگراهها میآیند یا دیرهنگام از مهمانی برمیگردند و برخی از آنها شرایط عادی ندارند. این بازی خطرناک از ساعت ۱۱شب به بعد تازه شروع میشود و هرچه به ساعتهای ۲تا ۴صبح میرسیم این خطر به اوج خود میرسد.
زنگ خطر برای جوانان
جنس تصادفات شبانه از جنس سرعت است. بیشتر از ۶۷درصد تصادفات در شب اتفاق میافتد. رصد پلیس نشان میدهد که قربانیان تصادفات اغلب جوان هستند، هوشیار نیستند و در ساعات پایانی شب دچار حادثه میشوند. واقعا ساعت ۳-۲بامداد یک دختر یا پسر ۱۷- ۱۶ساله در خیابان چه کار میکند؟ زمان آن رسیده که خانوادهها کنترل و نظارت بیشتری بر رفتار فرزندانشان داشته باشند. وقتی میدانم فرزند ۱۷ساله من گواهینامه ندارد خودرو را در اختیار او قرار ندهم. در یکی از این حوادث تلخ که چند هفته قبل در منطقه ۲۱اتفاق افتاد پسری ۱۷ساله در شب تولد دوستش خودروی پدرش را برداشته بود و در تصادفی که اتفاق افتاد ۳پسر نوجوان جان خود را از دست دادند. در موردی دیگر دختر جوانی در بزرگراه شهید یاسینی از ترک موتورسیکلت پرت شده و فوت کرده بود. وقتی همکاران انتظامی با خانواده این دختر تماس گرفتند خانوادهاش گفتند که دختر ما در اتاق خواب است. یعنی دختر جوان بعد از خوابیدن اعضای خانواده مخفیانه از خانه خارج شده بود. باید خیلی حواسمان به جوانهایمان باشد و ارتباط مؤثرتری با آنها داشته باشیم.
ماجرای مشروبات الکلی
ماجرای مصرف مشروبات الکلی را نمیتوانیم بگوییم که اصلا وجود ندارد. در شهری زندگی میکنیم که افراد با شخصیتها و تیپهای مختلفی حضور دارند. بعضی افراد ممکن است نوشابههای غیرمجاز استفاده کنند. وقتی فردی مشروبات الکلی مصرف میکند و پشت فرمان مینشیند، خطر فقط متوجه خود فرد نیست و خطر بزرگی سایر شهروندان را هم تهدید میکند و ممکن است آنها قربانی تخلف این فرد شوند. در این شرایط بینایی افراد دچار مشکل میشود، ابعاد تغییر پیدا میکند و ممکن است فرد کنترلی بر رفتار خودش نداشته باشد. البته فراوانی این افراد نسبت به دلایل دیگر وقوع تصادفات کم است اما یک مورد هم زیاد است. اما باید به این فرهنگ برسیم وقتی وضعیت پایداری نداریم پشت فرمان قرار نگیریم. با این حال تعداد تیمهای رصد ما در شبها بیشتر است و امکان انجام تست الکل را هم داریم.
هشدار به خانمهای موتورسوار
وقتی شما گواهینامه ندارید، فرقی نمیکند چه آقا و چه خانم، اگر حادثهای برایتان اتفاق بیفتد متأسفانه بیمه حمایت لازم را از شما نمیکند و این یک زنگ خطر است. اگر خودرو یا موتورسیکلت دارید اما فاقد گواهینامه هستید به هیچ وجه از آن استفاده نکنید. چون درصورت وقوع تصادف یا حادثه بیمه حمایت لازم را انجام نمیدهد و متضرر خواهید شد. شنیده میشود که موتورسیکلتهای برقی نیاز به گواهینامه ندارد که این موضوع صحت ندارد. چه خودرو چه موتورسیکلت حتی اگر برقی باشد نیاز به گواهینامه دارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0