کد خبر : 399679
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۴ - ۹:۵۳

آلاج؛ پهپاد رهگیر برقی با طراحی تازه در نمایشگاه دبی+عکس

آلاج؛ پهپاد رهگیر برقی با طراحی تازه در نمایشگاه دبی+عکس

به گزارش پارسینه به نقل از edr magazine، با داشتن پهپاد رهگیر Vortex-E در مجموعه خود که به‌زودی توسط شرکت ADASI تولید خواهد شد، گروه EDGE توسعه راهکارهای ضدپهپاد را متوقف نکرده است. پهپاد رهگیر Allag-E که حرف آخر آن به معنای «برقی» است، نخستین بار در نمایشگاه IDEX معرفی شد و در نمایشگاه هوایی

به گزارش پارسینه به نقل از edr magazine، با داشتن پهپاد رهگیر Vortex-E در مجموعه خود که به‌زودی توسط شرکت ADASI تولید خواهد شد، گروه EDGE توسعه راهکارهای ضدپهپاد را متوقف نکرده است. پهپاد رهگیر Allag-E که حرف آخر آن به معنای «برقی» است، نخستین بار در نمایشگاه IDEX معرفی شد و در نمایشگاه هوایی دبی در نسخه‌ای جدید به نمایش درآمد.  

 

مدلی از Allag-E در فوریه ۲۰۲۵ در IDEX دیده شد؛ بدنه تمام‌کامپوزیتی نسخه ارائه‌شده در دبی بیشتر ویژگی‌های نمونه ابوظبی را حفظ کرده، اما با تغییراتی همراه است. بدنه همچنان استوانه‌ای و بال‌ها به شکل دلتا با وینگلت هستند، با این تفاوت که اکنون وینگلت‌ها در دو طرف نوک بال بیرون‌زدگی دارند. سامانه پیشران همچنان بر پایه دو فن برقی مجرادار است، اما در فوریه این فن‌ها کنار هم در بالای دم قرار داشتند، در حالی که اکنون یکی در بالا و دیگری در پایین دم به‌طور متقارن نصب شده‌اند. طول Allag-E برابر با ۹۰۰ میلی‌متر و دهانه بال آن ۷۰۰ میلی‌متر است و وزن هنگام برخاست ۸.۳ کیلوگرم می‌باشد. حدود ۲۵ درصد وزن پهپاد مربوط به کلاهک انفجاری از نوع «دیسک برنده» است که وزنی بین ۱.۷ تا ۲.۱ کیلوگرم دارد. این کلاهک توسط حسگرهای مجاورتی فعال می‌شود که دریچه‌های آن در بدنه، درست جلوی بال قابل مشاهده‌اند. جلوی این حسگرها فیوز قرار دارد و جلوتر از آن خود شارژ انفجاری است که دیسکی از انرژی تولید می‌کند و پهپاد دشمن را در حالی که Allag-E در کنار آن پرواز می‌کند، قطع می‌کند. برد کشندگی این سامانه بیش از ۵ متر است.  

 

پهپاد ابتدا با کمک بوستر پرتاب می‌شود و سپس فن‌های برقی فعال شده و پرواز افقی را تضمین می‌کنند، در حالی که بوستر جدا می‌شود. به گفته نمایندگان شرکت، نوع موتور برقی انتخاب‌شده برای Allag-E نسبت رانش به وزن بسیار مطلوبی دارد.  

 

این پهپاد رهگیر تا مرحله میانی مسیر از طریق لینک رادیویی هدایت می‌شود و اطلاعات هدف توسط حسگرهای زمینی، عمدتاً رادارها، فراهم می‌گردد. آنتن دیسکی لینک داده روی بال راست قابل مشاهده است. پس از ورود به محدوده دید هدف، Allag-E حسگر اپترونیک خود را فعال می‌کند که رهگیری نهایی را تضمین کرده و پهپاد را به اندازه کافی به هدف نزدیک می‌کند تا شارژ انفجاری مؤثر واقع شود.  

Advanced-Concepts_Allag-E_04-1

این سامانه برای مقابله با تهدیدات هوایی کوچک طراحی شده و قادر است اهدافی با سرعت تا ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت و ارتفاع تا ۳۰۰۰ متر را رهگیری کند.  

 

طبق اطلاعات به‌دست‌آمده در نمایشگاه هوایی، برد عملیاتی حدود ۱۵ کیلومتر و حداکثر سرعت رهگیر بیش از ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت است. یکی از کاربردهای احتمالی آن حفاظت مرزی است؛ به‌گونه‌ای که چندین واحد Allag-E در فاصله حدود ۵۰ کیلومتری داخل خاک کشور مستقر شوند تا آماده مقابله با حملات گروهی پهپادهای دشمن باشند.  

 

بر اساس گزارش EDR On-Line، پهپاد Allag-E در حال حاضر در سطح آمادگی فناوری (TRL) ۶ قرار دارد و هدف این است که تا پاییز ۲۰۲۶ به سطح TRL ۸ برسد، سپس سامانه برای توسعه نهایی و تولید به شرکت ADASI واگذار شود.


منبع خبر


مسئولیت این خبر با سایت منبع و جالبتر در قبال آن مسئولیتی ندارد. خواهشمندیم در صورت وجود هرگونه مشکل در محتوای آن، در نظرات همین خبر گزارش دهید تا اصلاح گردد.

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی *

advanced-floating-content-close-btn

پنجره اخبار