کد خبر : 400041
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۴ - ۱۷:۳۱

نقشه راه ورود ایران به بازار میلیارد دلاری هند بررسی شد

نقشه راه ورود ایران به بازار میلیارد دلاری هند بررسی شد

همایش شناخت بازار و فرصت های تجارت با هند صبح امروز ۲۶ آذرماه در سالن مروارید نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد. در این همایش که به همت شرکت نمایشگاهی دکوپاژ برگزار شد، حمیدرضا کربلایی اسماعیلی معاون شبه قاره هند سازمان توسعه تجارت ایران، عبازاده رئيس مركز تجاري ايران در هند – بمبئی، عبدالله نيسي

همایش شناخت بازار و فرصت های تجارت با هند صبح امروز ۲۶ آذرماه در سالن مروارید نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد. در این همایش که به همت شرکت نمایشگاهی دکوپاژ برگزار شد، حمیدرضا کربلایی اسماعیلی معاون شبه قاره هند سازمان توسعه تجارت ایران، عبازاده رئيس مركز تجاري ايران در هند – بمبئی، عبدالله نيسي مدیرکل دفتر شرق آسیا سازمان توسعه تجارت، فرزاد پیلتن قائم‌مقام رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، مهدی نجات نيا دبير ميز هند در سازمان توسعه تجارت ايران، علی رجب‌زاده مدیر عامل شرکت نمایشگاهی دکوپاژ و همچنین سینک رایزن بازرگانی هند در ایران به سخنرانی پرداختند.

گفتنی است جمعی از فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان، صادرکنندگان، اعضای اتاق اصناف ایران و تهران نیز در این مراسم حضور داشتند. در این نشست حاضران به بررسی ظرفیت ها و بازارهای موجود در هند پرداخته و همچنین درباره بررسی راهکارهای عملی ورود به یکی از بزرگ ترین بازارهای مصرفی جهان بحث و تبادل نظر کردند. 

نقشه راه ورود ایران به بازار میلیارد دلاری هند بررسی شد

لزوم صادرات محصولات غذایی فرآوری شده به هند

عبدالله نيسي مدیرکل دفتر شرق آسیا سازمان توسعه تجارت در ابتدای این همایش با اشاره به آمار مبادلات تجاری ایران و هند بیان کرد: در سال ۲۰۲۴ صادرات هند به جهان ۴۴۲ میلیارد دلار و واردات آن ۷۰۳ میلیارد دلار بود. همچنین تراز تجاری این کشور نیز منفی است.  واردات جهان به  کشور هند در حوزه‌های سوخت، ماشین آلات، مواد شیمیایی، پلاستیک، آهن و فولاد و تجهیزات عکاسی و پزشکی است. گفتنی است اقلام صادراتی این کشور نیز شامل سوخت محصولات دارویی، مواد شیمیایی، آهن و فولاد است.  

وی در ادامه افزود: در حوزه دیپلماسی سازمان توسعه و تجارت برنامه‌های متعددی را در دست اقدام دارد و کارگروه ویژه‌ای برای طرح مشکلات نیز ایجاد شده است. احداث خط کشتیرانی ایران و هند نیز از دیگر اقداماتی است که در دستور کار سازمان قرار دارد. از سویی دیگر در حوزه محصولات کشاورزی کشور ما و هند مکمل یکدیگر هستند اما تعاملات تجاری تنها محدود به کالاهای سنتی مانند خشکبار، زعفران، خرما و برخی از میوه ها است، این در حالی است که ما در زمینه صادرات مواد غذایی فرآوری شده ضعیف عمل کردیم و در نمایشگاه ها باید با همکاری اقتصاددانان، تجار و اصناف این حوزه را فعال کنیم.

عملکرد مناسب ایران در صادرات معدنی و پتروشیمی

نیسی خاطرنشان کرد: هندوستان به حوزه مواد معدنی ایران نیز نیاز دارد و اکنون آمارها نشان می‌دهد تنها در زمینه مواد خام صادرات داشته ایم. این در حوزه ساختمانی نیز ظرفیت‌های متعددی و ویژه ای دارد وجود دارد که نمایشگاه‌ها می‌توانند این ظرفیت را نیز فعال کنند. لازم به ذکر است در صنعت پتروشیمی به خوبی عمل کرده‌ایم و باید ظرفیت‌های این حوزه را بیش از پیش شناسایی کنیم تا بتوانیم بازارهای گسترده‌تری را فعال کنیم. در حوزه قطعات خودرو و برق نیز ظرفیت های گسترده ای داریم که باید بتوانیم تمامی ظرفیت‌های خود را به کار بگیریم.

اقدامات موثر سازمان توسعه تجارت برای گسترش روابط بین الملل

در ادامه این همایش فرزاد پیلتن دستیار و مشاور رییس سازمان توسعه تجارت در امور بین الملل گفت: تسهیل روابط تجاری، توسعه تجارت و ترویج تجارت سه محور اصلی و اساسی برای گسترش روابط تجاری است که برای تحقق این امور اقدامات متعددی در سازمان توسعه تجارت در حال انجام است. اصلاح قوانین صادرات و واردات به ویژه اصلاح نظام ارزی، اعمال مشوق‌های بانکی، بهبود زیرساخت‌های ارزی، پیگیری توافقات تجاری، تجهیز حمل‌ونقل‌ ریلی، هوایی و زمینی، افزایش تعداد رایزنان بازرگانی ما در کشورهای مختلف و همچنین بهبود مراکز تجاری از جمله اقدامات مهمی است که در دستور کار این سازمان قرار دارد.

زنگ خطر جدی برای تجارت کشور

پیلتن ادامه داد: افزایش مشارکت شرکت های داخلی در رویداد های تجاری و نمایشگاه های بین المللی توسط رایزنان ما در خارج از کشور در حال پیگیری است و از جمله برنامه‌های بخش بین الملل سازمان توسعه تجارت به شمار می آید. افزایش تبادل هیات‌های تجاری، ایجاد تولید مشترک و جذب سرمایه گذار خارجی نیز یکی دیگر از سیاست های سازمان توسعه تجارت محسوب می شود. همچنین سیستمی تحت عنوان ارزیابی شرکت‌های صادراتی نیز در حال تدوین است تا براساس آن متناسب با ظرفیت شرکت‌ها خدمات مناسبی به آن ها ارائه شود. در این میان شاهد افت ۲۰ درصدی صادرات در هفت ماهه نخست سال ۱۴۰۴ بوده‌ایم که این موضوع زنگ خطر جدی برای تجارت کشور است.

برندسازی اولویتی مهم برای ورود به بازارهای جهانی

  در ادامه این همایش حمیدرضا کربلایی اسماعیلی معاون شبه قاره هند سازمان توسعه تجارت ایران با تاکید بر اهمیت برندسازی تصریح کرد: تحلیل بازار معیارهای مختلفی دارد اما برندسازی اولویت مهم تری دارد که شرکت‌ها کمتر به آن توجه می کنند. اگر می خواهیم به بازارهای جهانی ورود کنیم باید به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشیم. شریک تجاری نیز برای تعاملات تجاری موضوع مهم دیگری است که منجر به مسیر تجاری مداوم می شود. مراکز تجاری نیز تسهیلگری برای کاهش هزینه های تجاری به شمار می آیند که اکنون در کشورهای مختلف ایجاد شده و دارای آیین نامه مدون است. تولید محصول در کشور هدف نیز از دیگر معیارهای برندسازی است که اهمیت ویژه ای دارد. ظرفیت بسیار بالایی در کشورهای اطراف ما وجود دارد اما متاسفانه با عدم شناخت بازار و برندسازی نمی‌توانیم از این ظرفیت گسترده استفاده کنیم. بازارسازی مقدمه بازاریابی است و شرکت‌ها اگر می‌خواهند به صورت مستمر در بازار گسترده هند حضور داشته باشند باید به معیارهای بازارسازی توجه ویژه‌ای داشته باشند.

وی ادامه داد: کشور هند یکی از کشورهای نوظهور در بازارهای تجاری است و به دلیل جمعیت بیش از یک میلیاردی که دارد،  بازار مناسبی برای شرکت های ایرانی به شمار می آید اما اکنون متاسفانه سهم اندکی از بازار را داریم که برخی از سیاست‌های غلط، شرایط و ضوابط ایجاد شده مانع حضور ایران در بازارهای گسترده تجاری در هند شده است.

حضور ایران در نمایشگاه‌های هند؛ زمینه ساز گسترش بازارهای صادراتی

حسین بامیری رایزن بازرگانی ایران در هندوستان با تشریح ظرفیت ها و بسترهای موجود در هندوستان تاکید کرد: هندوستان یکی از کشورهای مهم برای مقاصد صادراتی ایران است و برای تامین کالاهای اساسی ما نقش مهمی را ایفا می کند. یکی از ابزارهای مهم برای حضور در بازار هند، شرکت در نمایشگاه ها برای جلب مشتری است. در استراتژی تجاری کشورهای دیگر هند و چین جایگاه ویژه ای دارد اما در ایران چنین نیست و اتاق بازرگانی ایران توجه چندانی به این بازار نداشته است.

وی افزود: کشور هندوستان در پتروشیمی، انرژی و سوخت دارای ظرفیت ویژه‌ای است که می‌‌تواند ارز آوری مناسبی برای ایران داشته باشد. همچنین بیشترین صادرات ما به این کشور مربوط به اقلام کشاورزی و سنتی است که باید کالاهایی مانند شیرینی و شکلات و کالاهای فرآوری شده نیز به لیست این محصولات افزوده شود. حضور در نمایشگاه های هند برای شرکت‌های ایرانی فرصتی مناسب برای گسترش تعاملات و روابط تجاری است.

ارکان ضروری برای ورود موثر به بازار تجاری هند

مهدی نجات نیا دبیر میز هند در سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به بازارها و ظرفیت‌ها و بنادر این کشور خاطرنشان کرد: هندوستان در جهان دارای رتبه اقتصادی چهارم است و سیاست‌های خارجی بسیار فعالی دارد که پتانسیل ویژه ای برای کشور ما محسوب می شود. هند محصولاتی از جمله مواد شیمیایی، آهن و فولاد،  چربی ها و روغن حیوانی، رآکتورهای هسته ای و ماشین الات وارد می کند که رتبه ما در این بخش ۷۵ است. کشور ایران نیز اقلامی از جمله برنج، چای، موز، فلزات، گوشت، قهوه و نخود از هند وارد می کند. موضوعاتی که باید برای حضور در بازارهای هندوستان در نظر بگیریم تا بتوانیم در تعاملات تجاری موثر عمل کنیم شامل اعتماد محوری، تنوع فرهنگی متعدد، حضور در شبکه‌های اجتماعی، وفاداری به برند و جوان محور بودن بازارها است. اگر این اصول رعایت شود سهولت در بازار گسترده این کشور برای شرکت‌های ایرانی را به همراه دارد.

نمایشگاه‌های هند؛ گردهمایی صنفی گسترش همکاری‌های تجاری  

علی رجب زاده مدیر عامل شرکت دکوپاژ و مجری همایش در ادامه این همایش عنوان کرد: هند به عنوان بازار مهم و استراتژیک برای کشور ما است. بخش تجارت بین الملل کشور در صدد است به بازارهای نوظهور مانند هند و آفریقا ورود کند؛ این در حالی است که در یک دهه اخیر هند نیز رشد نمایشگاهی قابل قبولی داشته که ظرفیت مناسبی برای شرکت های ایرانی محسوب می‌شود. یکی از مهم ترین ابزارهای تجارت بین الملل حضور در رویدادها و نمایشگاه‌ها است و در واقع گردهمایی بزرگ صنفی به شمار می آید. البته حضور در نمایشگاه ها نیازمند برنامه‌ریزی منسجم در تمام فرآیند برگزاری است و باید برنامه مدون برای پس از حضور در رویدادها نیز داشته باشیم. همچنین بازاریابی شبکه‌ای و بازارسازی رکن اساسی حضور در رویدادها است.

نقشه راه ورود ایران به بازار میلیارد دلاری هند بررسی شد

رفع موانع صادراتی در دستور کار رایزن بازرگانی هندوستان

سینک رایزن بازرگانی هند در ایران در ادامه این همایش ضمن اظهار تمایل برای رفع چالش‌های تجاری ایران و هند اظهار کرد: مکاتباتی جهت رفع موانع صادراتی با ایران در حال انجام است و سفارت آماده رفع چالش‌های موجود در تعاملات و روابط تجاری میان این دو کشور و امور مرتبط با صادرات و واردات است.

وی ادامه داد: بادام،  پسته، کیوی و سیب از جمله اقلام صادراتی ایران به هندوستان است و محصولات دارویی نیز از جمله مهم ترین کالاهایی است که از سوی ایران به این کشور وارد می شود. هندوستان روابط خوبی با اروپا و کشورهای دیگر دارد و امیدواریم این روابط منجر به گسترش صادرات در ایران نیز شود.

نقشه راه ورود ایران به بازار میلیارد دلاری هند بررسی شد

در پایان این همایش بهرامی معاون سرمایه گذاری خارجی سازمان توسعه تجارت بیان کرد: سرمایه‌گذاری و توسعه روابط بین‌الملل مکمل یکدیگر هستند.

وی یکی از راهکارهای توسعه صادرات را انتخاب شریک تجاری مناسب دانست و در این رابطه گفت: عقد قراردادهای مشارکت مدنی میان تجار می تواند سبب شود تا آن ها بتوانند بدون انتقال ارز با شرکای تجاری خود به تعامل بپردازند. 

منبع خبر


مسئولیت این خبر با سایت منبع و جالبتر در قبال آن مسئولیتی ندارد. خواهشمندیم در صورت وجود هرگونه مشکل در محتوای آن، در نظرات همین خبر گزارش دهید تا اصلاح گردد.

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی *

advanced-floating-content-close-btn

پنجره اخبار