کد خبر : 401693
تاریخ انتشار : شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۴ - ۹:۳۷

قم در مسیر تثبیت جایگاه خود در نقشه نمایشگاهی کشور/ ویروس مزایده به این صنعت سرایت کرده است

قم در مسیر تثبیت جایگاه خود در نقشه نمایشگاهی کشور/ ویروس مزایده به این صنعت سرایت کرده است

صنعت نمایشگاهی به عنوان یکی از پیشران های توسعه اقتصادی، تجاری و دیپلماسی اقتصادی کشورها شناخته می شود؛ صنعتی که علاوه بر ایجاد ارتباط مستقیم میان تولیدکننده و بازار، بستر جذب سرمایه گذاری، توسعه صادرات و تعاملات بین المللی را فراهم می کند. در این میان، استان قم به واسطه موقعیت جغرافیایی ویژه، نزدیکی به

صنعت نمایشگاهی به عنوان یکی از پیشران های توسعه اقتصادی، تجاری و دیپلماسی اقتصادی کشورها شناخته می شود؛ صنعتی که علاوه بر ایجاد ارتباط مستقیم میان تولیدکننده و بازار، بستر جذب سرمایه گذاری، توسعه صادرات و تعاملات بین المللی را فراهم می کند. در این میان، استان قم به واسطه موقعیت جغرافیایی ویژه، نزدیکی به تهران و ظرفیت های فرهنگی و اقتصادی و قرار گرفتن در مسیر شاهراه شمال به جنوب کشور، طی سال های اخیر تلاش کرده جایگاه تازه ای در نقشه نمایشگاهی کشور به دست آورد. مرکز نمایشگاهی استان قم، به عنوان یکی از سایت های نوپا اما استاندارد کشور، اکنون در مسیر تثبیت نقش خود در سطح ملی و منطقه ای قرار گرفته است. پیرامون این موضوع با آریا مجیدی مدیرعامل این مرکز نمایشگاهی به گفت و گو نشستیم. 

قم در مسیر تثبیت جایگاه خود در نقشه نمایشگاهی کشور/ ویروس مزایده به این صنعت سرایت کرده است

سایت نمایشگاهی قم؛ یک شهر نمایشگاهی با طراحی استاندارد

مجیدی در این گفت و گو با اشاره به وضعیت فعلی این مجموعه گفت: سایت نمایشگاهی قم یک مجموعه تازه تاسیس است که از سال ۱۴۰۰رسما فعالیت خود را در محل جدید آغاز نموده و علاوه بر داشتن مزیت نزدیکی به تهران، جزو سایت های استاندارد و مناسب سطح کشور به شمار می رود.
وی افزود: در طراحی این مجموعه از مهندسان حرفه ای استفاده شده، و با برگزاری مسابقه معماری تمامی الزامات یک سایت نمایشگاهی مدرن در آن پیش بینی شده است. در واقع این مجموعه فقط یک سایت نمایشگاهی نیست، بلکه یک شهر نمایشگاهی است که در طرح توسعه آن، فضاها و امکانات جانبی متعددی دیده شده و در دست اجرا می باشد.

ظرفیت فنی و زیرساختی مرکز نمایشگاهی قم

مدیرعامل مرکز نمایشگاهی استان قم با تشریح مشخصات فنی این مجموعه اظهار کرد: در حال حاضر این سایت دارای یک سالن یکپارچه به مساحت ۱۶ هزار و ۸۰۰ متر مربع با سقف یکپارچه با ارتفاع ۱۲ متر است که در زیر این سقف، فضا به دو سالن مفید ۴ هزار متری و یک لابی حدود هزار متری تقسیم شده است و بازدیدکنندگان با عبور از روی یک پل زیبا بطول حدود ۱۵۰ متر به سالن ها وارد می شوند. و در طرح توسعه سایت دو سالن دیگر با فضای مفید ۱۲،۰۰۰ متر مربع به این سالن ها اضافه خواهد تا در مجموع مرکز نمایشگاهی قم به ظرفیت ۲۰،۰۰۰ متر مربع مفید برسد.
وی گفت: این دو سالن با دیواره های شیشه ای با ارتفاع ۱۲ متری از یکدیگر تفکیک شده اند بگونه ای که عظمت و زیبایی سالن ها مشهود باشد و در مجموع در حال حاضر ظرفیت برگزاری حدود ۸ هزار متر مربع نمایشگاه مفید را در طول سال فراهم می کنند. طراحی این مجموعه کاملا به روز و متناسب با استانداردهای جدید نمایشگاهی انجام شده است.

برگزاری ۶ نمایشگاه از ابتدای سال جاری

مجیدی با اشاره به عملکرد نمایشگاهی قم در سال جاری گفت: از ابتدای سال تا پیش از جنگ دوازده روزه، فرصت چندانی برای برگزاری رویدادها فراهم نشد. پس از آن نیز به دلیل شرایط ایجاد شده، تا شهریور ماه امکان برگزاری نمایشگاه وجود نداشت. با این حال، از ابتدای سال موفق شدیم تا قبل از جنگ تحمیلی ۱۲ روزه ۲ نمایشگاه برگزار کنیم و از بعد از آنان ۴ نمایشگاه و تا پایان سال جاری ۲ یا ۳ نمایشگاه دیگر در دستور کار داریم که اولین آن ماه آینده برگزار خواهد شد. این برنامه ریزی نشان می دهد با وجود محدودیت ها، تلاش کرده ایم چرخه نمایشگاهی قم فعال بماند.
طراحی تقویم ۲۴ نمایشگاهی برای سال آینده
وی با اشاره به برنامه های سال آینده تصریح کرد: برای سال آینده، تقویم ۲۴ عنوان نمایشگاهی در مرکز نمایشگاهی قم طراحی شده است. بخشی از این عناوین تعیین تکلیف شده و مجریان انتخاب شده اند و برای برخی دیگر نیز در حال بررسی طرح های توجیهی مجریان هستیم تا بتوانیم بهترین گزینه ها را انتخاب کنیم.

تغییر رویکرد در انتخاب مجریان نمایشگاهی

مجیدی با تاکید بر تغییر سیاست های مدیریتی در انتخاب مجریان نمایشگاه ها گفت: یکی از مهم ترین تغییراتی که از ابتدای دوره مدیریتی جدید در دستور کار قرار دادیم، اصلاح فرآیند انتخاب مجریان بود. در گذشته، مجریان اغلب بدون مزایده و با مذاکره انتخاب می شدند، اما من شخصا با این روش موافق نبودم.
وی افزود: سعی کردیم مجریان بر اساس تخصص، تجربه، سابقه اجرایی و ارائه طرح توجیهی و پروپوزال انتخاب شوند. در بسیاری از موارد، بین دو یا سه متقاضی بررسی انجام شد و در نهایت بهترین گزینه بر اساس طرح پیشنهادی انتخاب شد.

تاکید بر حضور هیئت های خارجی در نمایشگاه های قم

مدیرعامل مرکز نمایشگاهی استان قم یکی از اولویت های مهم این مجموعه را بین المللی سازی نمایشگاه ها دانست و گفت: ما ترجیح می دهیم بازار نمایشگاهی قم محدود به بازدید جمعیت حدود ۳ میلیونی استان نباشد. به همین دلیل، ضمن هدف قراردادن تجار و صاحبان صنایع استان های همجوار استان قم با نصب بیلبورد در جاده های منتهی به استان، حضور هیئت های خارجی را به عنوان یکی از شاخص های مهم برگزاری نمایشگاه ها در نظر گرفته ایم.

وی افزود: در نخستین نمایشگاه هایی که در دوره مدیریتی جدید برگزار شد، شاهد حضور هیئت هایی از افغانستان و عراق بودیم. برای این هیئت ها هزینه های اقامت و میزبانی پیش بینی شده و جلسات خوبی نیز با مسئولان استان، از جمله استاندار قم، برگزار کردند که بازتاب رسانه ای مناسبی هم داشت.

برنامه میزبانی از سفرای کشورهای آفریقایی

مجیدی با اشاره به برنامه های آتی در حوزه دیپلماسی نمایشگاهی گفت: در نمایشگاه بعدی (دومین نمایشگاه صنایع غذایی استان قم) نیز برنامه ریزی شده هیئت هایی از افغانستان و عراق حضور داشته باشند. علاوه بر آن، با همکاری وزارت امور خارجه و مساعدت دفتر نمایندگی این وزارتخانه در قم، میزبان تعدادی از دیپلمات ها و سفرای کشورهای آفریقایی که متقاضی بازار صنایع غذایی ایران هستند خواهیم بود.

چالش های صنعت نمایشگاهی کشور از نگاه مدیرعامل سایت قم

مدیرعامل مرکز نمایشگاهی استان قم در بخش دیگری از سخنان خود به چالش های صنعت نمایشگاهی کشور پرداخت و اظهار کرد: به نظر من، بزرگ ترین چالش صنعت نمایشگاهی کشور، نبود یک نقشه راه منسجم و تغییرات مدیریتی مقطعی است. دستورالعمل ها، شیوه نامه ها و سیاست گذاری های متغیر باعث سردرگمی فعالان این حوزه شده است.
وی افزود: یکی از مصادیق این مشکل، الزام به انتخاب مجری از طریق مزایده است که بسیاری از مجریان حرفه ای نسبت به آن انتقاد دارند. این رویه حتی به تهران هم سرایت کرده و باعث ایجاد چالش های جدیدی برای مجریان با سابقه شده است.بلاتکلیفی دو سایت نمایشگاهی تهران

مجیدی با اشاره به وضعیت سایت های نمایشگاهی پایتخت گفت: بلاتکلیفی نمایشگاه بین المللی تهران واقع در خیابان سئول و حذف یا تضعیف برخی سایت ها، مانع رشد صنعت نمایشگاهی کشور شده است. در حالی که در بسیاری از کشورهای دنیا، چندین سایت نمایشگاهی در یک شهر به صورت همزمان فعال هستند.
وی تاکید کرد: نمایشگاه بین المللی تهران فقط یک بنگاه اقتصادی دولتی نیست، بلکه یک هویت ملی است و از دیرباز در مجامع بین المللی از جایگاه خاصی برخوردار بوده است و تصمیم گیری درباره آن نیازمند نگاه کلان و راهبردی است.

آینده صنعت نمایشگاهی؛ نیازمند اجماع و نقشه راه

مدیرعامل مرکز نمایشگاهی استان قم درباره آینده این صنعت گفت: اگر با همین روند فعلی پیش برویم، نه تنها آینده روشنی برای صنعت نمایشگاهی متصور نیست، بلکه شرایط ممکن است از گذشته هم دشوارتر شود.
وی افزود: تنها راه برون رفت از این وضعیت، شکل گیری یک کارگروه متشکل از تمامی بازیگران و دست اندرکاران صنعت نمایشگاهی و تدوین یک نقشه راه جامع و قابل اجرا در سراسر کشور است؛ نقشه راهی که بر اساس تجربه عملی فعالان این حوزه و نه صرفا تصمیمات اداری، طراحی شود.

منبع خبر


مسئولیت این خبر با سایت منبع و جالبتر در قبال آن مسئولیتی ندارد. خواهشمندیم در صورت وجود هرگونه مشکل در محتوای آن، در نظرات همین خبر گزارش دهید تا اصلاح گردد.

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی *

advanced-floating-content-close-btn

پنجره اخبار