کد خبر : 353622
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۴ - ۱۴:۲۰

اتهام «بی‌اعتقادی» در برابر پرسش،نقض کرامت است؛ راه ایجاد تفکر انتقادی

اتهام «بی‌اعتقادی» در برابر پرسش،نقض کرامت است؛ راه ایجاد تفکر انتقادی

باشگاه خبرنگاران جوان – کرامت انسانی در فرهنگ و اندیشه اسلامی، ارزش ذاتی و موهبتی خداداد است که خداوند در قرآن کریم به آن تصریح فرموده است: «وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ» ما فرزندان آدم را کرامت بخشیدیم. این کرامت، مبنای هرگونه تعلیم و تربیت موفق است و هدف از آن، ساختن شخصیتی با عزت نفس

باشگاه خبرنگاران جوان – کرامت انسانی در فرهنگ و اندیشه اسلامی، ارزش ذاتی و موهبتی خداداد است که خداوند در قرآن کریم به آن تصریح فرموده است: «وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ» ما فرزندان آدم را کرامت بخشیدیم. این کرامت، مبنای هرگونه تعلیم و تربیت موفق است و هدف از آن، ساختن شخصیتی با عزت نفس و خودباوری است تا فرد با کمال میل و آگاهی، مسیر سعادت را انتخاب کند.

یکی از محوری‌ترین و حیاتی‌ترین مهارت‌هایی که والدین برای برقراری تعاملی مؤثر، عمیق و کرامت‌بخش با نسل جدید به‌ویژه نسل Z و آلفا نیاز دارند، توانمندسازی فرزندان به تفکر انتقادی (Critical Thinking) است.

در عصر انفجار اطلاعات و چالش‌های مداوم هویتی، این مهارت صرفاً یک ابزار آموزشی نیست، بلکه یک سپر حفاظتی فرهنگی-ارزشی است که فرزندان را قادر می‌سازد در برابر هجمه محتواها، پروپاگاندا و فشار‌های گروهی، نه از سر تعصب یا تقلید کورکورانه، بلکه با آگاهی، بصیرت و انتخاب آزادانه از کرامت انسانی و ارزش‌های اصیل خود دفاع کنند.

تقویت تفکر انتقادی به عنوان بستر حقیقی کرامت بخشی

تفکر انتقادی، در واقع، ابزاری برای احترام به عقلانیت و حریت و آزادگی انسان است. این مهارت به نوجوان اجازه می‌دهد تا ورودی‌های فکری، ارزشی و اعتقادی رسانه‌ها، شبکه‌های اجتماعی و محیط اطراف خود را زیر سؤال ببرد، منابع اطلاعاتی را با دقت بررسی کند و تصمیمات خود را بر پایه تحلیل منطقی بنا نهد. این فرآیند زیر سؤال بردن و انتخاب آگاهانه، خود، اوج احترام به شخصیت و کرامت انسانی فرزند محسوب می‌شود.

ایجاد فضای پرسشگری بدون قضاوت؛ گام اول کرامت نفس

بزرگ‌ترین مانع در مسیر شکوفایی تفکر انتقادی در فضای خانواده، ترس از قضاوت شدن، برچسب‌خوردن یا توبیخ به دلیل مطرح کردن سؤالات چالش‌برانگیز است؛ به‌خصوص در حوزه‌های حساس دینی، سیاسی یا اجتماعی.

وظیفه کرامت‌بخش والدین این است که به فرزند اجازه دهند تا بدون کوچک‌ترین نگرانی از اتهاماتی نظیر «بی‌اعتقاد بودن»، «تأثیرپذیرفتن از غرب» یا «ضد ارزش بودن»، هرگونه شک، ابهام یا سؤالی را مطرح کند. پاسخ ندادن کافی، سرکوب سؤال یا موضع‌گیری تدافعی، باعث می‌شود نوجوان پاسخ‌های خود را از منابع ناشناس، غیرمتخصص و اغلب با هدف منحرف‌کننده در فضای مجازی یا محافل دوستانه جست‌و‌جو کند و این نقض آشکار کرامت عقل اوست.

اگر نوجوان بپرسد: چرا باید نماز بخونم وقتی خیلی از آدمایی که نماز نمی‌خونن هم بااخلاق و به فکر بقیه هستن؟، اگر در پاسخ بشنود، «تو هنوز معنی دین رو نمی‌فهمی. نماز ستون دینه. این سؤالات فقط شبهه شیطانیه که توی ذهنت اومده.» این پاسخ در رویکرد مخرب و نتیجه‌ای جز تحقیر کرامت و دور شدن نوجوان و جوان از والدین نخواهد داشت.

حال اگر رویکرد کرامت‌بخش یعنی تقویت تفکر انتقادی را والدین بخواهند پیش بگیرند می‌گویند: «چه سؤال عمیق و مهمی! این دقیقاً یکی از چالش‌های فکری مهم زمانه ماست و نشان می‌ده که چقدر دغدغه داری. بیا با هم ببینیم ملاک واقعی کرامت انسان در دیدگاه اسلام چیه، آیا صرفاً اعمال ظاهریه یا تقوای درونی؟ و رابطه بین نماز و اخلاق که در آموزه‌های دینی ما تأکید شده، چطور تعریف می‌شه.» سپس گفت‌و‌گو باید بر پایه کرامت ذاتی فرد یعنی تقوا و آگاهی، پیش برود.

نسل جدید در اقیانوسی از اطلاعات غرق است که در آن، حقیقت و تبلیغ، علم و شبه‌علم به‌سختی قابل تشخیص‌اند. کرامت‌بخشی ایجاب می‌کند که به نوجوان، قلاب ماهیگیری تحلیل را بدهیم، نه صرفاً چند ماهی از پیش فیلتر شده.

آموزش سواد رسانه‌ای باید نه با هدف کنترل یا فیلتر کردن محتوا، بلکه با هدف تقویت قوه تحلیل و دیدگاه نقادانه در نوجوان صورت گیرد. باید به او آموخت که هر پیامی اعم از مذهبی، اجتماعی، سیاسی یا ضد آن از یک منبع سرچشمه می‌گیرد، پیام پنهانی دارد و در نهایت، به دنبال منفعت خاصی برای تولیدکننده است. این آموزش، دیدگاه مصرف‌کننده منفعل را به دیدگاه تحلیلگر فعال تبدیل می‌کند.

وقتی نوجوان یک ویدئوی پرحاشیه یا جنجالی را در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد، والدین می‌توانند به جای رد کردن یا تأیید شتاب‌زده، سؤالات انتقادی زیر را مطرح کنند:

اول آنکه چه کسی این محتوا رو تولید کرده؟ آیا منبع موثقی داره یا یک اکانت ناشناس؟ منفعتش از تولید این ویدئو چیه؟

دوم آنکه این ویدئو فقط یک بُعد یا یک آمار رو نشون می‌ده. آیا بُعد‌ها و داده‌های دیگه‌ای هم وجود داره که ما ازش بی‌خبریم؟ آیا این شبیه به یک پازل ناقص نیست؟

سوم اینکه پیام اصلی و پنهان پشت حرف‌های این شخص چیه؟ آیا این پیام با ارزش‌های اصولی ما (مثل کرامت، عدالت، صداقت، منطق) همخوانی داره؟

پرورش مهارت تصمیم‌گیری و پذیرش عواقب؛ بلوغ کرامت

تفکر انتقادی، در نهایت، به تصمیم‌گیری آگاهانه و مسئولانه منجر می‌شود. کرامت‌بخشی یعنی به فرزند اجازه دهیم در محیط امن خانه تجربه کند و مسئولیت نتایج تصمیماتش را بپذیرد. والدین باید در مسائل غیرحیاتی که خطر جدی ندارند، حق انتخاب و تصمیم‌گیری را با اطمینان به نوجوان واگذار کنند، حتی اگر از نظر منطقی بدانند که انتخاب او بهترین یا بهینه‌ترین نیست. این شکست‌های کوچک یا تصمیمات غیر ایده‌آل، بستری امن برای یادگیری، تقویت انعطاف‌پذیری و ایجاد اعتماد به نفس در تصمیم‌گیری‌های بزرگ‌تر زندگی (مانند انتخاب رشته، شغل یا شریک زندگی) است.

مثلا نوجوان تصمیم می‌گیرد تمام پول توجیبی خود را صرف خرید یک گجت یا بازی ویدیویی پرهزینه کند و سپس برای خرید ضروریات مثل کتاب یا هزینه‌های اردوی مدرسه دچار مشکل می‌شود.

اگر والدین بخواهند واکنشی بدون رعایت کرامت نوجوان و جوان داشته باشند می‌گویند: «دیدی گفتم؟ چقدر احمقانه خرج کردی. تو توانایی تصمیم‌گیری نداری و من باید همیشه برای تو تصمیم بگیرم.» این واکنش، علاوه بر تحقیر، از رشد تفکر انتقادی در آینده جلوگیری می‌کند.

اما واکنش مبتنی بر کرامت و تفکر انتقادی و مسئولیت‌پذیری اینگونه خواهد بود: «این یک تجربه بود که ازش یاد گرفتیم. حالا که به کتاب نیاز داری و پول نداری، چطور می‌خوای این مشکل رو حل کنی؟ من کنارتم تا راهکار پیدا کنیم. برای خرید دفعه بعد، با چه معیار‌هایی تصمیم می‌گیری که هم نیاز‌های فعلیت تأمین شه و هم بتونی پس‌انداز کنی؟» این رویکرد، مشکل را به یک مسئله تحلیلی و فرصت یادگیری تبدیل می‌کند.

الگو بودن والدین

در نهایت، موفقیت در مسیر کرامت‌بخشی و تربیت نسل متفکر، به یک اصل بنیادین باز می‌گردد: الگو بودن عملی والدین. اگر والدین در محیط خانه و تعاملات اجتماعی خود، با همسر، فرزندان، بزرگترها، و حتی کارمندان یا افراد ضعیف‌تر جامعه، با احترام عمیق و کرامت رفتار نکنند، تمام آموزش‌های کلامی، نصیحت‌ها و سخنرانی‌ها در مورد کرامت و ارزش‌ها بی‌اثر خواهد بود. فرزند، کرامت را از طریق مشاهده رفتار والدین خود درک می‌کند، نه صرفاً شنیدن کلماتشان.

علاوه بر آن اگر والدین خودشان در برابر موج‌های رسانه‌ای، هنجار‌های اجتماعی یا حتی مفاهیم سنتی، توانایی تحلیل، زیر سؤال بردن سازنده و انتخاب آگاهانه نداشته باشند، نمی‌توانند این مهارت حیاتی را به فرزندانشان بیاموزند. اصلاح رابطه فکری و تحلیلی والدین با مفاهیم فرهنگی، دینی و اجتماعی، اولین و مهم‌ترین گام در کرامت‌بخشی به نسل جدید است.

با تلفیق محبت عملی، تکریم شخصیت و آموزش مستمر تفکر انتقادی، خانواده می‌تواند به نهادی امن و مستحکم تبدیل شود که در برابر تلاطم‌های فکری و ارزشی عصر جدید، نه تنها هویت دینی و فرهنگی فرزند را حفظ می‌کند، بلکه آن را بر پایه‌های مستحکم بصیرت و کرامت بنا می‌نهد.

منبع: مهر

منبع خبر


مسئولیت این خبر با سایت منبع و جالبتر در قبال آن مسئولیتی ندارد. خواهشمندیم در صورت وجود هرگونه مشکل در محتوای آن، در نظرات همین خبر گزارش دهید تا اصلاح گردد.

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی *

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn

پنجره اخبار