چرا شکلات دُبی اینقدر محبوب شد؟ از ویار بارداری تا پدیدهای جهانی در تیکتاک!

در سالهای اخیر غذاهای زیادی در شبکههای اجتماعی وایرال شدهاند. اما هیچکدام به اندازه «شکلات دبی» سر و صدا نکردهاند. از وقتی تیکتاک این خوراکی را کشف کرد، تب امتحان کردنش همهگیر شد؛ تا جایی که مردم از سراسر دنیا برای خریدش به دبی سفر میکنند. تنها چند ماه پس از عرضه این شکلات، محصولاتی
در سالهای اخیر غذاهای زیادی در شبکههای اجتماعی وایرال شدهاند. اما هیچکدام به اندازه «شکلات دبی» سر و صدا نکردهاند. از وقتی تیکتاک این خوراکی را کشف کرد، تب امتحان کردنش همهگیر شد؛ تا جایی که مردم از سراسر دنیا برای خریدش به دبی سفر میکنند.
تنها چند ماه پس از عرضه این شکلات، محصولاتی با طعم شکلات دبی در قفسه سوپرمارکتهای جهانی دیده شدند. اما سؤال اینجاست که چرا این شکلات تا این حد محبوب شد؟ به گفت پروفسور چارلز اسپنس از دانشگاه آکسفورد، راز موفقیت شکلات دبی در «رنگ سبز تند مغز آن» نهفته است. او میگوید:
تضاد رنگ سبز روشن در برابر قهوهای شکلات، چشم را به خود جلب میکند و همین باعث میشود که در عکسها و ویدیوها خاص به نظر برسد.
تولد یک خوراکی وایرال
داستان شکلات دبی از سال ۲۰۲۴ آغاز شد؛ زمانی که سارا حموده، شکلاتسازی مقیم دبی و بنیانگذار برند Fix Dessert Chocolatier، با الهام از ویار دوران بارداریاش تصمیم گرفت که شکلاتی خاص با مغز پسته و خمیر فیلو بسازد.
این دسر زمانی جهانی شد که یک تیکتاکر به نام ماریا وِهرا ویدیویی از گاز زدن آن منتشر کرد. صدای ترد و وسوسهانگیز شکلات باعث شد که میلیونها کاربر ویدیوهای ASMR خود را با این خوراکی ضبط کنند.
شکلات دبی در اصل الهامگرفته از دسر خاورمیانهای کنافه است و ترکیبی از کرم پسته، ارده و خمیر کادایف دارد. همین ترکیب بافت نرم و ترد باعث شده که حتی تصویر آن هم اشتهابرانگیز به نظر برسد.
راز جذابیت شکلات دبی از نگاه علم
پروفسور اسپنس توضیح میدهد که محبوبیت این خوراکی فقط به ظاهر آن محدود نمیشود. او چند دلیل اصلی را برمیشمارد:
مغز سبز و خاص که در نگاه اول جلب توجه میکند.
تمایل طبیعی انسان به غذاهای پرانرژی و پرکالری.
تضاد لذتبخش بین تردی مغز و نرمی شکلات.
حس «عجیب و خاص بودن» که آن را از خوراکیهای معمولی جدا میکند.
در دنیای امروز، مردم با معرفی خوراکیهای جدید در شبکههای اجتماعی احساس میکنند که بهنوعی کاشف غذا هستند و از این طریق «اعتبار اجتماعی» کسب میکنند.
نمون مشابه آن چای بابل تایوانی است که در دهه ۸۰ میلادی ابداع شد، اما سالها بعد با انتشار در شبکههای اجتماعی جهانی شد.
قدرت رسانههای اجتماعی در دنیای غذا
پروفسور اسپنس معتقد است که روند محبوبیت شکلات دبی نشان میدهد که نباید قدرت شبکههای اجتماعی را دستکم گرفت. او میگوید:
روندهای غذایی در شبکههای اجتماعی فقط مدهای زودگذر نیستند، بلکه میتوانند زنجیرههای تأمین جهانی و حتی بخشهای کشاورزی را تغییر دهند.
شکلات؛ دشمن یا دوست بدن؟
اگرچه شکلات معمولاً به عنوان خوراکی ناسالم شناخته میشود، تحقیقات زیادی فواید آن را نشان دادهاند.
دانشمندان دانشگاه هاروارد در پژوهشی روی ۸ هزار مرد بالای ۶۵ سال دریافتند کسانی که بهصورت متعادل شکلات میخورند، به طور میانگین یک سال بیشتر عمر میکنند.
همچنین، بررسیهای دانشگاه میدلسکس نشان داد که بوی شکلات فعالیت مغز را افزایش میدهد و باعث ایجاد حس لذت و آرامش میشود.
شکلات تلخ منبع خوبی از آهن و منیزیم است، در حالی که شکلات سفید فاقد مواد جامد کاکائو بوده و چربی بیشتری دارد. با این حال، دندانپزشکان میگویند که شکلات نسبت به بسیاری از شیرینیها کمتر به دندان آسیب میزند؛ چون سریعتر جویده میشود و حاوی تاننهای طبیعی است که مانع رشد پلاک میشوند.
راز احساس عشق در شکلات
شکلات حاوی مادهای به نام فِنتیلآمین (PEA) است که باعث افزایش سروتونین و اندورفین در مغز میشود؛ همان ترکیباتی که در زمان عشق و هیجان در بدن ترشح میشوند.
تحقیقات شبک Food Network نیز نشان دادهاند که خوردن شکلات با فرد موردعلاقه، سطح اکسیتوسین (هورمون پیوند و عشق) را بالا میبرد.
در کنار آن، مادهای به نام تئوبرومین در شکلات وجود دارد که مشابه کافئین عمل کرده و باعث افزایش انرژی و بهبود خلقوخو میشود.
منبع: روزیاتو
مسئولیت این خبر با سایت منبع و جالبتر در قبال آن مسئولیتی ندارد. خواهشمندیم در صورت وجود هرگونه مشکل در محتوای آن، در نظرات همین خبر گزارش دهید تا اصلاح گردد.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0