کد خبر : 374064
تاریخ انتشار : شنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۴ - ۱۰:۵۰

مدارک لازم برای اعتراض به خسارت بیمه

مدارک لازم برای اعتراض به خسارت بیمه

یکی از مهم‌ترین عوامل در رتبه‌بندی شرکت‌های بیمه رضایت مشتریان از مبلغ خسارت است. این موضوع در بین بیمه‌گرها که اکثرا جزء شرکت‌های خصوصی محسوب می‌شوند اهمیت بالایی دارد. اما مثلا در مورد بیمه تامین اجتماعی شاید این‌قدر جدی گرفته نشود. به همین دلیل هنگام استفاده از خدمات بیمه‌ای حوزه خودرو اگر کسی از میزان

یکی از مهم‌ترین عوامل در رتبه‌بندی شرکت‌های بیمه رضایت مشتریان از مبلغ خسارت است. این موضوع در بین بیمه‌گرها که اکثرا جزء شرکت‌های خصوصی محسوب می‌شوند اهمیت بالایی دارد. اما مثلا در مورد بیمه تامین اجتماعی شاید این‌قدر جدی گرفته نشود. به همین دلیل هنگام استفاده از خدمات بیمه‌ای حوزه خودرو اگر کسی از میزان خسارت رضایت نداشته باشد، می‌تواند اعتراض کند و اعتراضش نیز بررسی می‌شود زیرا مستقیما به رتبه آن بیمه‌گر بستگی دارد. در ادامه بیشتر درباره اعتراض به خسارت بیمه صحبت می‌کنیم.

نحوه اعتراض به خسارت بیمه چگونه است؟

نکته اول مهم در روند دریافت خسارت و اعتراض به آن این است که بعضی شرکت‌ها برای پرداخت خسارت بیمه بدنه از بیمه‌گزار می‌خواهند که اقساط باقی‌مانده حق بیمه خود را تسویه کند اما چنین چیزی در مورد بیمه شخص ثالث قسطی وجود ندارد. با این حال شاید نیاز باشد این موضوع را از نمایندگی پیگیری کنید.

پس از وقوع تصادف، حضور پلیس و رسم کروکی باید تصادف را به بیمه اعلام کنیم. با اینکه گفته می‌شود فقط ۵ روز برای انجام این کار فرصت داریم ولی لزوما اینگونه نیست و بسته به هر شرکت متفاوت است. پس از مراجعه به شرکت بیمه، از طرف شرکت یک کارشناس بیمه مشخص می‌شود تا خسارت را برآورد کند و طبق آن هزینه به فرد زیان‌دیده پرداخت شود.

در نهایت عدد مشخصی برای پرداخت تعیین خواهد شد. اگر این عدد با واقعیات موجود در تضاد باشد باید سراغ اعتراض به آن برویم. برای این کار باید به شرکت بیمه طرف مقصر مراجعه کنیم و اعتراضمان را ثبت کنیم. در این حالت بیمه‌گر کارشناس جدیدی را تعیین می‌کند تا روند ارزیابی میزان خسارت دوباره انجام شود. در ادامه دوباره مبلغی تعیین خواهد شد. اگر این بار هم عدد اعلامی با انتظار ما مغایرت داشت باید به شورای حل اختلاف مراجعه کرد.

به عنوان آخرین مرحله، در صورتی که همچنان به مبلغ خسارت اعتراض داشتید باید شکایت خود را از بیمه‌گر در دادگاه عمومی حقوقی مطرح کنید. البته که این کار نیازمند بهره‌بردن از وکیل متخصص خواهد بود.

مدارک لازم برای اعتراض به خسارت بیمه

غیر از مدارک شناسایی خود راننده و خودرو باید گزارشات قبلی و همچنین مستندات مرتبط با اعتراض نیز آماده شود:

  • گزارش تصادف و گواهی مقصر یا کروکی پلیس
  • عکس‌های محل حادثه و خودروها
  • فاکتور یا پیش‌فاکتور تعمیرگاه معتبر
  • برآورد مستقل خسارت از کارشناس ثالث
  • قرارداد بیمه‌نامه و شرایط عمومی و خصوصی آن
  • صورت‌جلسه تحویل خودرو

متن نمونه لایحه اعتراض به خسارت بیمه

برای اعتراض به بیمه بابت خسارتی که پرداخت کرده است می‌توان طبق متن نمونه زیر اعتراض را به شورای حل اختلاف ارائه کرد:

مدیریت محترم رسیدگی به شکایات/ شورای محترم حل اختلاف

با سلام و احترام،

اینجانب [نام و نام خانوادگی]، دارنده بیمه‌نامه شماره [شماره بیمه‌نامه] صادره از شرکت بیمه [نام شرکت]، در تاریخ [تاریخ حادثه] دچار حادثه رانندگی شدم که منجر به وارد آمدن خسارت به خودروی بنده با مشخصات [مدل، رنگ، پلاک] شد.

پس از اعلام حادثه و طی مراحل قانونی، با حضور کارشناس شرکت بیمه، برآورد خسارت انجام و مبلغی به‌عنوان خسارت به بنده پرداخت شد. با‌این‌حال، مبلغ اعلام‌شده با واقعیت خسارات وارده، مستندات ارائه‌شده، فاکتورهای تعمیر و گزارش‌های کارشناسی همخوانی ندارد و متاسفانه بخشی از هزینه‌ها به‌درستی محاسبه نشده است.

بر همین اساس، در اعتراض به تعیین خسارت بیمه، از آن مرجع محترم تقاضا دارم نسبت به بررسی مجدد پرونده و در صورت لزوم، ارجاع موضوع به کارشناس بی‌طرف، اقدام فرمایید.

پیوست این نامه، اسناد و مدارک مربوطه از جمله گزارش تصادف، فاکتورهای معتبر و تصاویر مربوط به آسیب‌دیدگی خودرو جهت استحضار ارسال شده است.

با سپاس

[نام و نام خانوادگی]

شماره تماس: [شماره تلفن]

امضا

نحوه اعتراض به افت قیمت خودرو

جدا از بحث خسارت بابت آسیبی که به خودرو وارد شده است، در این بین موضوع افت قیمت نیز وجود دارد. راننده زیان‌دیده می‌تواند افت قیمت را نیز از سمت مقصر طلب کند. فرد زیان‌دیده برای تعیین میزان خسارت و ارزیابی افت قیمت خودرو باید موضوع را از طریق شورای حل اختلاف پیگیری کند.

پیشنهاد می‌شود شکایت مربوط به افت قیمت خودرو پیش از انجام هرگونه تعمیرات و با اعلام نظر کارشناس رسمی دادگستری مطرح شود تا ارزیابی دقیق‌تری انجام گیرد. پس از صدور نظر کارشناس، شورا یا دادگاه میزان نهایی خسارت را مشخص می‌کند و راننده مقصر موظف به پرداخت آن خواهد بود. اگر هر یک از طرفین نسبت به نظر کارشناسی یا رای صادره اعتراض داشته باشند، امکان اعتراض و بازنگری مجدد پرونده وجود دارد.

نحوه اعتراض به نظریه کارشناس تصادف

اعتراض زمانی که شما مقصر باشید متفاوت است و لزوما ربطی به شرکت بیمه ندارد. یعنی در جایی که شما به عنوان مقصر شناخته می‌شوید در حالی که ادله و مستندات موجود اثبات می‌کند که مقصر طرف مقابل است. در این مواقع شما می‌توانید به نظریه کارشناس تصادف اعتراض کنید. رد نظریه کارشناسی تصادف زمانی رخ می‌دهد که اثبات شود کارشناس در تحلیل شواهد یا ارزیابی جزئیات تصادف دچار اشتباه شده است. این اعتراض می‌تواند بر اساس نادرستی در تشخیص علل تصادف یا نادیده گرفتن شواهد مهم صورت بگیرد. نمونه اعتراض به نظریه کارشناس تصادفات در زیر آمده است:

به نام خدا

ریاست محترم شعبه … دادگاه عمومی / شورای حل اختلاف شهرستان …

موضوع: اعتراض به نظریه کارشناسی تصادف و درخواست ارجاع به هیئت کارشناسی

پرونده شماره: …

نام معترض: …

نام طرف مقابل: …

ریاست محترم دادگاه / شورای حل اختلاف؛

احتراماً، اینجانب … (نام و نام خانوادگی)، در مقام (راننده / مالک خودرو / ذینفع) پرونده تصادف مورخ …، به استناد مواد ۲۵۷ و ۲۶۰ قانون آیین دادرسی کیفری، نسبت به نظریه کارشناسی ارائه‌شده معترض بوده و با ارائه ادله و مستندات، درخواست ارجاع موضوع به هیئت سه‌نفره کارشناسان رسمی دادگستری را دارم.

[در ادامه نیز باید ادله و مستندات خود را به‌طور کامل ذکر کنید.]

نحوه اعتراض به خسارت بیمه هنگام خسارات جانی

در این مواقع از آنجا که میزان آسیب‌دیدگی و مبلغ خسارت توسط پزشکی قانونی و رای دادگاه مشخص می‌شود، روند اعتراض به آن نیز متفاوت است. در صورتی که به میزان دیه پرداختی اعتراض داشته باشید باید ضمن جمع‌آوری مستندات لازم به دیوان عدالت اداری مراجعه کنید تا در صورت نیاز پرونده برای کارشناسی مجدد به پزشکی قانونی ارجاع داده شود.

مدت زمان پرداخت خسارت بیمه شخص ثالث

به‌طور کلی، بیمه خسارت مالی را ظرف ۱۵ تا ۳۰ روز کاری به بیمه‌گزار پرداخت می‌کند. کم و زیاد شدن این مدت زمان بستگی به شرکت بیمه و سرعت رسیدگی آن دارد. البته مدت زمان پرداخت خسارت‌های بدنی از این کمتر است و به حدود ۲۰ روز کاری می‌رسد. اگر در این بین اعتراضی باشد یا به رای دادگاه نیاز باشد، بعد از صدور رای و پایان روند اعتراض باید ۲۰ روز منتظر ماند تا مبلغ خسارت پرداخت شود.

برای شکایت از بیمه به کجا مراجعه کنیم؟

برای شکایت از شرکت‌های بیمه مختلف مانند بیمه دانا، آسیا، دی و… ۲ راه وجود دارد:

  • تماس با شماره تلفن سامانه شکایات بیمه مرکزی ۲۱۲۳۴-۰۲۱
  • مراجعه به سایت بیمه مرکزی و ثبت آنلاین شکایت.

نتیجه‌گیری پایانی

امکان اعتراض به خسارت بیمه برای همه بیمه‌گزارها وجود دارد. به‌خصوص در شرایطی که قیمت‌ها روزانه تغییر می‌کند، ممکن است کارشناس بیمه در محاسبات خود دچار خطا شود و مبلغ خسارت اشتباهی را ثبت کند. در هر صورت اولین قدم برای اعتراض به خسارتی که بیمه مشخص کرده،‌ مراجعه به همان شرکت است. در ادامه و در صورتی که مبلغ همچنان مورد اعتراض بود باید روند را از طریق شورای حل اختلاف و… پیگیری کرد.

 





واتساپ تیترکوتاه - داخل خبر



تیترکوتاه مدیا


سرمایه‌گذاری برای تولید؛ کدام سرمایه، کدام تولید؟


منبع خبر


مسئولیت این خبر با سایت منبع و جالبتر در قبال آن مسئولیتی ندارد. خواهشمندیم در صورت وجود هرگونه مشکل در محتوای آن، در نظرات همین خبر گزارش دهید تا اصلاح گردد.

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی *

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn

پنجره اخبار