کد خبر : 379936
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۴ - ۲۳:۵۱

شروع به کار نخستین روبات مهماندار در هواپیما

شروع به کار نخستین روبات مهماندار در هواپیما

همشهری آنلاین، فرخنده رفائی: شرکت هواپیمایی روسی پوبدا برای نخستین بار در صنعت هواپیمایی جهان یک روبات انسان‌نما را در قالب مهماندار به کار گرفت. به گزارش اینترستینگ اینجینیرینگ، این ربات که «ولودیا» نام دارد، در پرواز مسیر اولیانوفسک – مسکو، به‌عنوان عضوی از تیم مهمانداران حضور یافت و توانایی‌های خود را در تعامل با

همشهری آنلاین، فرخنده رفائی: شرکت هواپیمایی روسی پوبدا برای نخستین بار در صنعت هواپیمایی جهان یک روبات انسان‌نما را در قالب مهماندار به کار گرفت.

به گزارش اینترستینگ اینجینیرینگ، این ربات که «ولودیا» نام دارد، در پرواز مسیر اولیانوفسک – مسکو، به‌عنوان عضوی از تیم مهمانداران حضور یافت و توانایی‌های خود را در تعامل با مسافران و همکاری با خدمه به نمایش گذاشت.

بر اساس تصاویر منتشرشده در یوتیوب توسط AirProNews، ولودیا در ابتدای پرواز، در تاریخ ۱۲ نوامبر، به مسافران هنگام ورود به کابین خوش‌آمد گفت و سپس بخشی از دستورالعمل‌های ایمنی را ارائه کرد. این ربات با تقلید از حرکات یک مهماندار، توضیحات ایمنی را به‌طور دقیق بیان کرد و در طول مسیر نیز با مسافران تعامل داشت.

اگرچه این روبات انسان‌نما وظایف خدماتی مانند توزیع غذا و نوشیدنی را انجام نداد، اما حضور آن توجه بسیاری از مسافران را به خود جلب کرد. به گفته مسئولان شرکت هواپیمایی، کودکان و بزرگسالان با اشتیاق با ولودیا عکس گرفتند و کنجکاوی زیادی نسبت به آن نشان دادند.

ظاهر این روبات شبیه مدل Unitree G۱ توصیف شده، هرچند شرکت پوبدا به‌طور رسمی این موضوع را تأیید نکرده است. ویدئوهای منتشرشده نشان می‌دهد که روبات از فناوری یادگیری تقویتی برای تقلید رفتار مهمانداران استفاده می‌کند.

بیشتر بخوانید:

در شبکه‌های اجتماعی اما واکنش‌ها متفاوت بود. انتشار ویدئویی مشابه در صفحه Valuetainment در اینستاگرام بحث‌هایی را درباره تأثیر روبات‌ها بر آینده شغل مهمانداری برانگیخت. برخی کاربران معتقد بودند که این فناوری می‌تواند جایگزین نیروی انسانی شود، در حالی که برخی دیگر کاربرد آن را «بیهوده» دانستند. نگرانی‌هایی نیز درباره خطرات احتمالی ناشی از نقص عملکرد روبات، از جمله کنترل اشتباه تجهیزات حساس هواپیما، مطرح شد.

در کنار این تجربه نوآورانه، چند شرکت دیگر نیز در تلاش برای ورود روبات‌ها به خدمات پروازی هستند. قطر ایرویز در سال ۲۰۲۴ مجموعه‌ای از روبات‌های انسان‌نما را معرفی کرد که به هوش مصنوعی مکالمه‌ای مجهز بودند و برای ارائه خدمات به مسافران طراحی شده بودند. همچنین در حوزه تولید، شرکت‌های هیوندای و کیا در سال جاری ربات پوشیدنی X-ble Shoulder را برای کمک در مونتاژ و تعمیرات معرفی کردند.

با افزایش استفاده از ربات‌ها، چالش اصلی صنعت هواپیمایی این خواهد بود که نوآوری‌های فناورانه در کنار تقویت تجربه انسانی، بدون حذف نقش نیروی انسانی پیش برود.

منبع خبر


مسئولیت این خبر با سایت منبع و جالبتر در قبال آن مسئولیتی ندارد. خواهشمندیم در صورت وجود هرگونه مشکل در محتوای آن، در نظرات همین خبر گزارش دهید تا اصلاح گردد.

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی *

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn

پنجره اخبار