مسیر دریایی چابهار ـ کراچی؛ فرصتی تازه برای گردشگری و تجارت ایران ـ پاکستان
اوایل آبان امسال طی سفر خانم فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی کشورمان به اسلامآباد، پیشنهاد تردد خط کشتیرانی میان دو کشور در جلسه وی با وزیر امور دریانوردی پاکستان مطرح شد. محمد جُنید انوار پیشنهاد راهاندازی خط کشتیرانی مستقیم بین پاکستان و ایران را مطرح و تأکید کرد که این سرویس میتواند جایگزینی مقرونبهصرفه
اوایل آبان امسال طی سفر خانم فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی کشورمان به اسلامآباد، پیشنهاد تردد خط کشتیرانی میان دو کشور در جلسه وی با وزیر امور دریانوردی پاکستان مطرح شد.
محمد جُنید انوار پیشنهاد راهاندازی خط کشتیرانی مستقیم بین پاکستان و ایران را مطرح و تأکید کرد که این سرویس میتواند جایگزینی مقرونبهصرفه و کارآمد برای رونق گردشگری و فعالیتهای تجاری باشد.
دیگران چه می خوانند:
وی همچنین اعلام کرد که پاکستان از هر کارآفرین یا شرکت ایرانی که علاقهمند به همکاری در این زمینه باشد، استقبال میکند و یادآور شد که قیمت مناسب سوخت در ایران میتواند کرایهها را برای مسافران مقرونبهصرفه نگه دارد.
چهار ماه پیش (13 مرداد 1404) وزارت امور دریانوردی پاکستان تایید کرد که این کشور برای اولین بار مجوز راهاندازی خط کشتیرانی برای مسیر جمهوری اسلامی ایران را به یک شرکت بینالمللی حملونقل دریایی اعطا میکند؛ اقدامی که اسلامآباد آن را گامی تاریخی برای توسعه گردشگری به ویژه ارتباطات مردمی از طریق مسیر دریایی عنوان کرده است.
در همین حال اخبار تایید نشده ای در شبکههای اجتماعی پاکستان از آغاز حرکت کشتی مسافربری بین بندر چابهار ایران و بندر کراچی پاکستان توسط برخی از کاربران داخلی منتشر شد که البته در آن از هیچ منبع رسمی یا نهادهای مربوطه دولتی ذکر نشده بود.
بر همین اساس با پیگیری خبرنگار ایرنا در اسلامآباد از دفتر وزیر امور دریانوردی پاکستان مشخص شد که خبر فوق صحت ندارد و نهادهای مربوطه در پاکستان در حال انجام مراحل نهایی راه اندازی خط کشتیرانی با ایران می باشند.
مسیر عملیاتی و تاریخچه
یک منبع موثق در وزارت امور دریانوردی پاکستان امروز به خبرنگار ایرنا گفت که عملیاتی شدن خط کشتیرانی با ایران در مراحل نهایی قرار دارد و اولین تردد نیز از مبدأ بندر کراچی به گوادر و به مقصد بندر چابهار ایران انجام خواهد شد.
پاکستان ایده راهاندازی خط کشتیرانی با ایران را از بیش از یک دهه گذشته مطرح کرده است.
پس از حملات تروریستی سالهای اخیر در مسیر حرکت کاروانهای زیارتی پاکستان در ایالت بلوچستان به طرف پایانه مرزی مشترک با ایران؛ دولت وقت اسلام آباد در سال 1393 برای اولین ابتکار راهاندازی خط کشتیرانی از بنادر پاکستان به مقصد چابهار و بندرعباس را مطرح کرد تا بتوان تردد زائران پاکستانی را به دور از سختیهای سفر زمینی، تسهیل کرد.
اهمیت اقتصادی و گردشگری
کارشناسان اقتصادی و گردشگری، راهاندازی مسیر دریایی میان ایران و پاکستان را فرصتی مناسب برای رونق مبادلات تجاری، توسعه سهم دو کشور از گردشگری دریایی و افزایش اشتغالزایی عنوان میکنند.
طی ماههای اخیر راهاندازی چندین پرواز مستقیم میان ایران و پاکستان به ویژه در مسیر تهران و اسلامآباد به رفت و آمد سهل مردم در قالب سفرهای زیارتی، گردشگری و تجاری کمک شایانی کرده است.
همه ساله به طور میانگین و تقریبی حدود 120 هزار مسافر و زائر پاکستانی از طریق مرزهای رسمی میرجاوه و ریمدان وارد جمهوری اسلامی ایران می شوند و این سفرها در ایام محرم و صفر به اوج خود می رسد.
با توجه به برخی نگرانیهای امنیتی در ایالت بلوچستان پاکستان که به عنوان مسیر اصلی رفت و آمد مردم این کشور به مرز تفتان (میرجاوه، ایران) محسوب میشود راهاندازی خط کشتیرانی از بنادر پاکستان به مقصد ایران با استقبال مردم و جامعه تجار همسایه شرقی همراه بوده که منجر به گشایش روزنه های جدید در حوزه اقتصادی و روابط مردمی می شود.
مسیر دریایی چابهار ـ کراچی؛ فرصتی تازه برای گردشگری و تجارت ایران ـ پاکستان
منبع خبر
مسئولیت محتوای خبر با سایت منبع هست. در صورتی که مشکلی مشاهده فرمودید در نظرات همین خبر اعلام فرمائید.
مجله گل بانو:
- این شام اعتیادآور را امتحان کنید
- ۳ قوی ترین مدیتیشن جذب ثروت با جملات تاکیدی در ۲۱ روز
- مجسمه عجیب ترکیهای که از خود سلفی میگیرد
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0